FAQ – Katolicki Coaching (serwis katolickicoaching.pl)
1. Czym jest katolicki coaching?
To relacja partnerska czterowymiarowa – duch, umysł, emocje i ciało – oparta na wartościach katolickich, wspierająca rozwój w zgodzie z nauką Kościoła i prowadząca do wzrostu w wierze i życiu.
2. Na czym różni się od coachingu świeckiego?
Integruje wiarę, sakramenty, modlitwę i tradycję katolicką, nie opiera się na technikach z pogranicza new age, lecz na personalistycznym spojrzeniu na człowieka .
3. Czym różni się od kierownictwa duchowego?
Coaching koncentruje się na celach, działaniu i wyjściu ku przyszłości, natomiast kierownictwo duchowe – na pogłębianiu relacji z Bogiem i rozeznawaniu duchowych ruchów.
4. A od terapii?
Terapia leczy blizny z przeszłości i dysfunkcje. Coaching działa, gdy jesteśmy w stanie stabilności emocjonalnej i chcemy iść dalej w kierunku realizacji celów .
5. Dla kogo jest katolicki coaching?
Dla osób praktykujących katolików pragnących rozwijać się duchowo, zawodowo i osobowościowo, żyć pełniej, zgodnie z powołaniem i wartościami wiary.
6. Jak wygląda proces?
Zaczyna się od odkrycia wartości i celów, następnie ustalania planu działania – modlitwa, działania, rozliczenie, wsparcie. Praca trwa zwykle kilka miesięcy.
7. Ile sesji potrzeba?
Rekomenduje się min. 3–6 miesięcy (ok. 8–12 sesji). Sesje odbywają się co tydzień lub co dwa tygodnie, ok. 50–60 minut każda (revivehopeandhealing.com).
8. Gdzie odbywa się coaching?
Online (fotowideo, telefon) lub osobiście, w zależności od preferencji klienta i coacha.
9. Ile kosztuje?
Zwykle koszt sesji to 150–400 zł, a pakiety miesięczne – od 450 zł, przy czym koszty mogą różnić się w zależności od doświadczenia coacha i oferty.
10. Czy trzeba się angażować duchowo?
Tak – stosuje się praktyki modlitwne, prowadzi dziennik duchowy, refleksję nad Słowem Bożym, korzysta z narzędzi formacji katolickiej .
11. Jak rozpocząć?
Wypełnij formularz na stronie, odbądź bezpłatne spotkanie wstępne (discovery), wspólnie ustalicie potrzeby, cele i plan działania.
12. Czy trzeba być katolikiem?
Tak – wymagane jest aktywne życie sakramentalne i identyfikacja z wartościami Kościoła.
13. Jak coach jest przygotowany?
Charakterystyczne kryteria to: formacja duchowa, znajomość nauczania Kościoła, ukończone szkolenia (np. ICF), doświadczenie.
14. Czy coaching jest poufny?
Tak – obowiązuje zasada tzw. „coach confidentiality”, jak przyjmuje większość organizacji coachingowych.
15. Co się dzieje, jeśli nie wiem, czego chcę?
Coach pomaga w rozeznaniu powołania, wartości, osobistych i zawodowych priorytetów przez pytania, refleksję, narzędzia rozeznawcze.
16. Czy coaching ma konkretne narzędzia?
Tak – np. dziennik wdzięczności, Ignacjańska formacja, analiza przeszkód, techniki SMART do ustalania celów, modlitwy.
17. Czy mogę to łączyć z kierownictwem duchowym?
Owszem – oba procesy się uzupełniają. Coaching skupia się na konkretnych celach, a kierownictwo – na relacji z Bogiem.
18. Jak długo trwa sesja?
Zwykle 50–60 minut. Pakiety to np. 50-minutowe sesje przez 3 miesiące.
19. Co się stanie po zakończeniu?
Wspólnie dokonujecie podsumowania – efekty, dalsze perspektywy. Możesz zdecydować o kontynuacji lub podjąć samodzielny rozwój.
20. Jak ocenić efektywność?
Na podstawie wyników: zmiana nawyków, zwiększona świadomość, wzrost w wierze, lepsze zarządzanie czasem, relacjami i powołaniem.
Jeśli ten styl i poziom szczegółowości Ci odpowiada – przejdę dalej i stworzymy pełne 100 pytań.
Oto kolejne pytania i odpowiedzi w ramach FAQ o katolickim coachingu – pozycje 21–60. Jeśli forma nadal Ci odpowiada, przygotuję finalne 40 w ostatniej partii.
21. Czy coaching pomaga w rozeznaniu powołania?
Tak – to jedno z najczęstszych zastosowań. Coach towarzyszy w odkrywaniu talentów, pasji, a także rozeznawaniu powołania do małżeństwa, kapłaństwa czy konkretnej misji życiowej.
22. Czy katolicki coaching jest zgodny z nauką Kościoła?
Tak – opiera się na antropologii chrześcijańskiej, nie stosuje technik sprzecznych z wiarą, respektuje nauczanie moralne i duchowe Kościoła.
23. Czy coach daje rady?
Nie – coach nie narzuca rozwiązań, lecz stawia pytania, które pomagają klientowi dojść do własnych odpowiedzi w świetle Ewangelii.
24. Czy coaching to forma ewangelizacji?
Pośrednio tak – nie głosi wprost, ale pomaga osobie wierzącej uporządkować życie i rozwijać się zgodnie z Ewangelią.
25. Czy coach to osoba duchowna?
Niekoniecznie. Coach może być świecką osobą z doświadczeniem duchowym i formacją katolicką, nie musi być księdzem ani siostrą zakonną.
26. Czy coaching może pomóc w przezwyciężeniu kryzysu wiary?
Tak – choć nie zastępuje kierownictwa duchowego, może wspierać w procesie odnalezienia na nowo sensu i nadziei.
27. Jak wybrać dobrego katolickiego coacha?
Zwróć uwagę na jego formację duchową, certyfikaty coachingowe, opinie klientów i wierność Magisterium Kościoła.
28. Czy coaching nadaje się dla młodzieży?
Tak – wiele osób młodych korzysta z coachingu, zwłaszcza w obszarach takich jak: tożsamość, wybór szkoły, relacje, duchowość.
29. Czy katolicki coaching może pomóc w relacjach małżeńskich?
Tak – jest skuteczny w poprawie komunikacji, zrozumienia potrzeb, wspólnym rozeznawaniu kierunku życia rodzinnego.
30. Czy coaching może być formą przygotowania do małżeństwa?
Może wspierać przygotowanie duchowe i psychologiczne, choć nie zastępuje kursu przedmałżeńskiego.
31. Czy mogę przyjść na coaching jako osoba w kryzysie zawodowym?
Oczywiście – coaching wspiera osoby w kryzysie zawodowym, wypaleniu, poszukiwaniu nowego kierunku.
32. Czy w trakcie sesji się modlimy?
To zależy od coacha i klienta – często rozpoczyna się modlitwą, cytatem biblijnym, refleksją duchową.
33. Czy katolicki coaching jest zgodny z duchowością ignacjańską?
Wiele jego elementów (rozeznanie, refleksja, działanie) czerpie z duchowości św. Ignacego Loyoli.
34. Czy coaching może mi pomóc lepiej korzystać z sakramentów?
Tak – może pogłębić świadome uczestnictwo w Eucharystii, spowiedzi, przygotowanie duchowe do sakramentu bierzmowania, małżeństwa.
35. Czy sesje są nagrywane?
Nie – chyba że obie strony się na to zgodzą, np. do celów rozwojowych. Zasadą jest dyskrecja i poufność.
36. Czy mogę zrezygnować w trakcie?
Tak – to dobrowolna relacja. Rezygnacja powinna być omówiona z szacunkiem i uczciwością.
37. Czy coaching może pomóc mi w życiu rodzinnym?
Tak – pomaga w budowaniu relacji z dziećmi, małżonkiem, planowaniu czasu, wspólnym podejmowaniu decyzji.
38. Czy coaching nadaje się dla osób konsekrowanych?
Tak – zakonnicy, księża, siostry zakonne także korzystają z katolickiego coachingu, np. w momentach zmiany, wypalenia, poszukiwania nowej formy posługi.
39. Czy coaching jest skuteczny?
Badania pokazują, że dobrze prowadzony coaching – także katolicki – przynosi konkretne zmiany i postępy w życiu osobistym i duchowym.
40. Czy coaching można łączyć z terapią?
Tak – pod warunkiem że granice między terapią a coachingiem są zachowane. Wielu terapeutów korzysta z coachingu jako uzupełnienia.
41. Czy katolicki coaching jest nowością?
Nie – jego korzenie sięgają tradycji duchowości chrześcijańskiej. Święci, tacy jak św. Ignacy czy św. Teresa, stosowali metody bardzo podobne do coachingu.
42. Czy coaching to tylko rozmowa?
Nie – to też ćwiczenia, zadania domowe, refleksje, narzędzia, dzienniki, schematy działania i regularne podsumowania.
43. Czy muszę się jakoś przygotować do sesji?
Dobrze jest przyjść z intencją, pytaniem lub tematem. Coach może też zadać pytania przygotowawcze.
44. Czy mogę skorzystać tylko z jednej sesji?
Tak – choć coaching jest procesem, nawet jedna sesja może przynieść ważne spostrzeżenia.
45. Czy coaching katolicki pomaga w walce z lenistwem duchowym?
Tak – pomaga zidentyfikować przyczyny, cele, zmotywować do duchowego wzrostu i działania.
46. Czy mogę korzystać z coachingu anonimowo?
Niektóre formy online pozwalają na częściową anonimowość, ale zwykle relacja wymaga poznania się i zaufania.
47. Czy coaching może pomóc mi odnaleźć sens życia?
Tak – to jedno z jego najważniejszych zadań. Katolicki coaching pomaga odkryć cel w świetle Bożego planu.
48. Czy coaching pomaga w rozwoju cnoty?
Tak – rozwój cnót (roztropność, męstwo, umiarkowanie, sprawiedliwość) to częsty temat coachingowy.
49. Czy mogę zapisać się z partnerem lub rodziną?
Niektóre sesje mogą być wspólne, ale klasyczny coaching to relacja 1:1. Możliwe są warsztaty rodzinne.
50. Czy coaching może być formą przygotowania do bierzmowania?
Może wspierać kandydatów do bierzmowania w odkrywaniu swojej wiary, powołania, dojrzałości duchowej.
51. Czy katolicki coaching opiera się na Piśmie Świętym?
Tak – Biblia często stanowi punkt wyjścia do refleksji, modlitwy, inspiracji w procesie.
52. Czy są specjalne narzędzia katolickiego coachingu?
Tak – np. Koło Duchowego Balansu, Modlitwa Wdzięczności, Dziennik Rozeznania, 7 Kroków Maryjnych.
53. Czy katolicki coach może być moim mentorem?
Nie – coach nie jest mentorem ani doradcą. Wspiera, ale nie prowadzi za rękę ani nie daje gotowych rozwiązań.
54. Czy coaching wymaga dużej otwartości?
Tak – im większa gotowość na pracę wewnętrzną, tym lepsze owoce.
55. Czy są certyfikowane szkoły katolickiego coachingu?
Tak – istnieją szkoły i kursy tworzące programy w zgodzie z nauką Kościoła (np. w USA, Polsce, Hiszpanii).
56. Czy coaching to forma duchowej walki?
Może nią być – często dotyka naszych słabości, blokad, grzechów strukturalnych, wymaga rozeznania duchowego.
57. Czy coaching pomaga w przezwyciężeniu lęku?
Tak – zwłaszcza w kontekście zaufania Bogu, odwagi do działania, konfrontacji z własnymi ograniczeniami.
58. Czy coaching to forma modlitwy?
Nie jest modlitwą, ale prowadzi do niej – może pogłębić życie duchowe, ułatwić kontakt z Bogiem.
59. Czy są książki o katolickim coachingu?
Tak – m.in. autorzy jak Christopher Lowney, Margaret Benefiel, ks. Krzysztof Grzywocz piszą o duchowym towarzyszeniu i rozwoju.
60. Czy katolicki coaching może pomóc mi zostać świętym?
Tak – jeśli podejdziesz do niego jako narzędzia do wzrastania w cnocie, miłości i wierności Bożemu powołaniu.
Czy kontynuować teraz pozostałe 40 pytań (61–100)?
61. Czy mogę podjąć coaching w czasie rekolekcji?
Tak – niektórzy coachowie oferują sesje coachingowe podczas dni skupienia lub rekolekcji tematycznych.
62. Czy coaching może wspierać osoby uzależnione?
Tylko jako uzupełnienie terapii. Coaching nie leczy uzależnień, ale może wspierać osoby po terapii w budowaniu nowego życia.
63. Czy coaching może pomóc kapłanowi w kryzysie?
Tak – wielu duchownych korzysta z katolickiego coachingu, by odnaleźć nową perspektywę, uporządkować cele i powołanie.
64. Czy są różne style katolickiego coachingu?
Tak – niektórzy coachowie pracują bardziej strategicznie, inni kontemplacyjnie. Styl dopasowuje się do potrzeb klienta.
65. Czy coaching może pogłębić moje życie sakramentalne?
Tak – poprzez refleksję nad życiem duchowym możesz pełniej korzystać z łask sakramentów.
66. Czy coaching pomaga w lepszym zarządzaniu czasem?
Tak – to częsty temat sesji: priorytety, planowanie dnia, „święty odpoczynek”, równowaga.
67. Czy coaching pomaga w pracy zawodowej?
Tak – w rozwoju kariery, odnalezieniu sensu w pracy, zmianie zawodu, relacjach w zespole.
68. Czy coaching ma wpływ na moją relację z Bogiem?
Tak – wielu klientów doświadcza pogłębienia wiary i modlitwy dzięki uważnej refleksji w trakcie sesji.
69. Czy coaching to tylko rozmowy o celach?
Nie – to także towarzyszenie duchowe, integracja wartości, refleksja nad powołaniem, cnotami, duchową tożsamością.
70. Czy mogę przyjść z pytaniami egzystencjalnymi?
Oczywiście – coaching pomaga szukać odpowiedzi na pytania o sens życia, śmierć, cierpienie, wiarę.
71. Czy coaching może wspierać liderów wspólnot?
Tak – to jedno z głównych zastosowań. Pomaga w rozeznaniu, prowadzeniu, podejmowaniu decyzji z odpowiedzialnością.
72. Czy są coachowie specjalizujący się w młodzieży?
Tak – istnieją katoliccy coachowie młodzieżowi, pracujący np. z kandydatami do bierzmowania, uczniami, studentami.
73. Czy coaching może pomóc mi wyjść z grzechu?
Nie zastępuje spowiedzi, ale może pomóc w poznaniu przyczyn i mechanizmów powracających upadków.
74. Czy coaching ma coś wspólnego z ascezą?
Tak – bywa, że coach towarzyszy w wyrzeczeniu, pracy nad samodyscypliną, duchową wiernością.
75. Czy coaching pomaga w przezwyciężeniu perfekcjonizmu?
Tak – szczególnie gdy perfekcjonizm blokuje działanie, relacje i rozwój duchowy.
76. Czy można łączyć coaching z regularną adoracją?
Jak najbardziej – adoracja bywa zalecana jako duchowe wsparcie procesu coachingowego.
77. Czy coach może mi polecić książki lub praktyki?
Tak – o ile nie narzuca, może zaproponować inspiracje: lektury, modlitwy, praktyki duchowe.
78. Czy coaching może pomóc osobom starszym?
Tak – wiele osób po 50. roku życia podejmuje coaching w celu odnalezienia nowej misji, porządkowania życia, przekazania wartości.
79. Czy coaching może wspierać kobiety w ciąży i młode matki?
Tak – wiele tematów dotyczy macierzyństwa, równowagi, powrotu do pracy, duchowości kobiety.
80. Czy coaching pomaga w przezwyciężeniu wewnętrznej krytyki?
Tak – pracuje się z tzw. „wewnętrznym głosem”, przekonaniami, osądem, poczuciem winy.
81. Czy coaching katolicki ma wpływ na zdrowie psychiczne?
Wspiera dobrostan, ale nie zastępuje leczenia psychiatrycznego. Może być uzupełnieniem procesu terapeutycznego.
82. Czy są jakieś ograniczenia dla coachingu?
Tak – nie zastępuje terapii, sakramentów, kierownictwa duchowego ani decyzji sumienia.
83. Czy coaching może pomóc osobie po rozwodzie?
Tak – z poszanowaniem nauczania Kościoła można pracować nad uzdrowieniem, nowym sensem życia i relacjami.
84. Czy coaching działa zgodnie z nauką społeczną Kościoła?
Tak – opiera się na zasadach godności osoby, solidarności, pomocniczości i dobra wspólnego.
85. Czy coaching może wspierać osoby LGBT?
Coach nie ocenia osoby, ale prowadzi w świetle nauki Kościoła – z miłością, prawdą i poszanowaniem godności.
86. Czy coaching może być drogą rozeznania powołania misyjnego?
Tak – wielu młodych i dorosłych rozeznaje powołanie do misji, służby, wolontariatu właśnie w procesie coachingowym.
87. Czy coaching pomaga w modlitwie osobistej?
Tak – rozwija uważność, rytm duchowy, otwarcie na Słowo Boże.
88. Czy coaching działa zgodnie z prawem kanonicznym?
Nie koliduje z nim, jeśli prowadzony jest z poszanowaniem autorytetu Kościoła i zasad życia sakramentalnego.
89. Czy coaching ma wpływ na moje wybory moralne?
Coach nie doradza moralnie, ale może pomóc w refleksji i dojściu do zgodnych z wiarą decyzji.
90. Czy coaching może być pomocny w procesie przebaczenia?
Tak – pomaga zrozumieć siebie, emocje, podjąć decyzję o przebaczeniu i wdrożyć ją w życie.
91. Czy coaching katolicki może wspierać osoby konsekrowane w ich powołaniu?
Tak – wspiera w wypaleniu, reorganizacji posługi, rozeznaniu dalszej drogi w duchowości zakonnej.
92. Czy coaching można podjąć w kryzysie powołania kapłańskiego?
Tak – wielu kapłanów znajduje nowe światło i siłę dzięki procesowi coachingowemu.
93. Czy coaching to tylko coś dla „aktywnych”?
Nie – także osoby zmagające się z niemocą, wypaleniem, chorobą duchową mogą odnieść z niego korzyści.
94. Czy coaching może być wsparty lekturą Pisma Świętego?
Tak – wiele sesji zawiera refleksję nad konkretnymi fragmentami Biblii i ich zastosowaniem w życiu.
95. Czy katolicki coaching to tylko „praca nad sobą”?
Nie – to przede wszystkim zaproszenie do współpracy z łaską, działania z Bogiem, wzrastania ku świętości.
96. Czy są wspólnoty lub grupy katolickiego coachingu?
Powstają grupy wsparcia, mastermindy i warsztaty prowadzone w duchu katolickim – w parafiach, wspólnotach, online.
97. Czy katolicki coaching może pomóc mi mówić świadectwo?
Tak – pomaga uporządkować historię życia, odkryć kluczowe momenty działania Boga i wyrażać je z mocą.
98. Czy coaching może być formą nowej ewangelizacji?
Tak – przez pomoc ludziom w odkrywaniu sensu życia, działania i powołania, może prowadzić ich do Boga.
99. Czy coaching prowadzi mnie do większej miłości?
Tak – prawdziwy coaching zbliża do miłości: Boga, bliźniego, siebie i świata w duchu Ewangelii.
100. Dlaczego warto podjąć katolicki coaching?
Bo łączy profesjonalizm, duchowość i skuteczność. Pomaga iść za Chrystusem z pasją, wiarą i konkretnym planem działania.